Malaysia Airlines zal meer samenwerkingspartners moeten zoeken om na de vorige week aangekondigde herstructurering op internationaal niveau een rol van betekenis te kunnen blijven spelen.

Dat schrijven analisten van onderzoeksbureau CAPA in een maandag gepubliceerde analyse.

Malaysia Airlines schrapt de komende jaren 6000 van de 20.000 banen in een poging uit de rode cijfers te geraken. Het luchtvaartconcern zucht onder de gevolgen van jarenlange bijtende concurrentie en twee vliegrampen in 4 maanden tijd, waaronder die met vlucht MH17 van Schiphol naar Kuala Lumpur, die op 17 juli boven Oekraïne werd neergeschoten.

Het bedrijf gaat zich met name richten op de regionale markt in Azië. CAPA gaat er vanuit dat gesneden zal worden in langere routes.

Amsterdam blijft bestemming

Ondanks de tragedie met vlucht MH17, die naar verwachting de vraag in Nederland voorlopig zal drukken, acht CAPA de kans klein dat Amsterdam als bestemming komt te vervallen.

Daarvoor is de samenwerking met KLM, de grootste Europese bondgenoot van Malaysia Airlines, volgens de marktkenners te belangrijk. Andere Europese partners zijn British Airways en Finnair, waarmee Malaysia Airlines samenwerkt in de alliantie Oneworld. Die banden zouden volgens CAPA verder kunnen worden aangehaald.

Ook de Arabische luchtvaartmaatschappijen Etihad en Qatar Airways zouden hun samenwerking met Malaysia Airlines kunnen versterken. Daarbij valt volgens CAPA niet uit te sluiten dat zij ook een belang nemen zodra de nationale luchtvaartmaatschappij van Maleisië weer wordt geprivatiseerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl